‘Canvas is gebruiksvriendelijk en kan het onderwijs verder brengen’

Docent Medische Informatiekunde, Danielle Sent werkt op Eigen initiatief al met Canvas in het onderwijs
Docent, Danielle Sent, werkt op eigen initiatief al met Canvas in het onderwijs. ‘Mijn collega’s staan nu ook te trappelen..’

‘De digitale leeromgeving Canvas is heel makkelijk in te richten en biedt veel functionaliteiten die het onderwijs echt weer een stap verder kunnen brengen!’, vertelt docente Danielle Sent gedreven. Zij  zet dit collegejaar al op eigen initiatief een open versie  van Canvas in bij de module Voortgezet Programmeren  en Wiskunde van de bachelor Medische Informatiekunde.

‘We willen hiermee onderzoeken welke mogelijkheden blended learning biedt om ons onderwijs te innoveren en verbeteren. Ik werk in een open versie van Canvas, dus niet in de Canvas-UvA-leeromgeving die nu ingericht wordt, want die is nog in ontwikkeling en voorlopig alleen toegankelijk voor de deelnemers aan de Canvas Proeftuinen. Ik loop dus voor de troepen uit, wat voor- en nadelen heeft. Ik ben in elk geval ontzettend enthousiast over Canvas.’

Dansend door het AMC
‘Ik liep gisteren dansend door het AMC, want voor het eerst kwamen mijn studenten aantoonbaar voorbereid naar college! Voorheen bestond mijn vak uit twee uur hoor- en twee uur werkcollege per week. Studenten bereidden zich nauwelijks voor. Dus stond ik bij de hoorcolleges de samenvatting van het boek te presenteren. Het echte begrip van de stof volgde pas halverwege het aansluitende werkcollege.’

Actievere studeerhouding
‘Via blended learning willen we een actievere studeerhouding stimuleren. En ja, ik koos voor Canvas. Want ik wilde een aantal dingen die in Blackboard niet of minder goed kunnen. Ik heb allerlei digitale leeromgevingen bekeken en Canvas leek het meest geschikt. Pas later hoorde ik dat Canvas UvA-breed komt vanaf september 2018.’

Formatieve guizzes en groepsopdrachten
‘Met blended learning, in de vorm van verrijkte zelfstudie, kun je studenten veel gerichter laten voorbereiden. Mijn studenten gaan in Canvas zelf met de stof aan de slag via teksten, kennisclips, formatieve quizzes en (groeps)opdrachten. Ze kunnen in Canvas hun voortgang zien, elkaar ondersteunen en mede bepalen hoe het college eruit gaat zien.’

Learning analytics geven veel inzicht
‘Ik koos voor Canvas omdat ik wil dat studenten met elkaar over de stof in gesprek gaan. Daarvoor moeten ze kunnen samenwerken. Canvas biedt een groepspagina waarbij allerlei tools het groepswerk ondersteunen. Aan een document samenwerken, kan ook in Google Drive maar ik wilde dat het geïntegreerd in de digitale leeromgeving was. Verder zet ik learning analytics in om mijn onderwijs te verbeteren. In Canvas kun je de leerprestaties op groeps- én individueel niveau analyseren. Dat geeft mij veel inzicht.’

Differentiëren in niveau
‘Bovendien wilde ik dat de studenten formatieve quizzes kunnen doen, dat kan niet in Blackboard. Het mooie is dat je in Canvas door de analytics kunt differentiëren in niveau; daarmee kan ik studenten ieder op hun eigen niveau bedienen. Ik had gehoopt dat ik ze  ook groepsquizzes zou kunnen laten doen in het kader van team based learning, maar dat kan nog niet en het is onduidelijk of het nog komt. Ook gebruik ik met veel plezier de videoconferencing tool bij de online responsiecolleges – vooral die net voor de formatieve toetsen. Een leuke Canvas-functionaliteit vind ik dat je vanuit de cijfermodule gericht kunt mailen aan groepen studenten, bijvoorbeeld een herinnering aan studenten die de opdracht nog niet hebben ingeleverd of een compliment aan de studenten met een 8. Ik merk dat studenten dat waarderen.’

Aanbeveling
‘Ik denk wel dat we niet optimaal gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheden van Blackboard; daarin kan ook veel. Dat is dus meteen een aanbeveling die ik graag wil doen: zorg bij de introductie van Canvas voor een goede opleiding die docenten bewust maakt van de didactische mogelijkheden.’

Heel intuïtief en een fantastische app
‘Canvas is heel intuïtief. Het is zeer eenvoudig in te richten. Geen van mijn studenten heeft instructie in het werken met Canvas nodig gehad. Daarnaast biedt Canvas een vaste menustructuur – die kun je als docent niet aanpassen. Dat biedt de studenten veel houvast. Canvas heeft een fantastische, lekker snelle app. Je kunt via de app de Canvas-kalender, waarin de opdrachten staan, synchroniseren met je outlook- en smartphone-agenda. Tot slot heeft Canvas een hele goede actieve community waar je technische en inhoudelijke vragen snel beantwoord worden.’

Mijn collega’s staan te trappelen …
‘Omdat ik voor de troepen uitloop heb ik geen ondersteuning. Een ander nadeel is dat het maar de vraag is of de functionaliteiten die ik gebruik in “mijn” Canvas dezelfde zullen zijn als bij Canvas-UvA; denk bijvoorbeeld aan de inrichting van de schil. Voor mij wegen de voordelen van Canvas op tegen deze nadelen. Van wat ik nu gezien heb is het verschil tussen “mijn” en de Canvas-UvA overigens niet zo groot; ik kan mijn module straks vrij gemakkelijk overzetten. Door mijn geestdriftige verhalen staan mijn collega’s nu ook te trappelen om te beginnen met Canvas-UvA en ik kijk er ook naar uit.’

Wensen voor Canvas-UvA-inrichting
‘Ik hoop dat de UvA-Canvas mogelijkheden gaat bieden voor groepstoetsen en summatieve toetsen. Daarnaast willen wij voor onze buitenlandse studenten graag gebruik maken van online surveilleren (proctoring). Ik ben erg benieuwd naar wat er in de centrale en facultaire schillen komt. Ik heb zelf nu een aantal applicaties gebruikt en de uitwisseling is fantastisch!’

Heb lef!
‘Mijn belangrijkste tip voor collegadocenten? Heb lef! Bedenk wat je wil met je onderwijs en hoe Canvas je daarbij kan ondersteunen. Voor mij was het inrichten van Canvas aanleiding om kritisch naar mijn onderwijs te kijken.’

Meer weten? Bekijk dan:
– de powerpoint Danielle Sent_Medische_UvA-startCanvas-DS (Startbijeenkomst Canvas Proeftuinen, 30 maart 2017) en,
– het animatiefilmpje dat Danielle samen met Egbert Neels maakte voor haar studenten en collegadocenten om de opzet van haar cursus uit te leggen.